Доба позитивізму
Синхронна таблиця подій.
Україна, Сусідні держави, Західна Європа
Завантажити в PDF
- 1861 р.
- 1861 р.
- 1861 р.
- 1863 р.
- 2-а пол. ХІХ ст.
- 1865 р.
- 1866–1879 рр.
- 1868 р.
- 1860-і–1870-і рр.
- 1860-і–1870-і рр.
- 1860-і–1890-і рр.
- 1870-і рр.
- Ост. третина ХІХ ст.
- Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
- Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
- Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
- 1872 р.
- 1874 р.
- 1875 р.
- 1876 р.
- 1876 р.
- 1877 р.
- 1878–1879 рр.
- 1880-і–1890-і рр.
- 1880-і–1890-і рр.
- 1880-і–1900-і рр.
- 1880-і–1900-і рр.
- 1880-і–1910-і рр.
- 1880 р.
- 1889 р.
- Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
- 1891 р.
- 1892 р.
- 1893 р.
- 1895 р.
- 1895 р.
- 1896 р.
- 1898 р.
- 1890-і–1910-і рр.
- 1898 р.
- Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
- Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
- 1901 р.
- Поч. ХХ ст.
- 1910-і рр.
- 1900-і–1910-і рр.
- Поч. ХХ ст.
- Поч. ХХ ст.
- Поч. ХХ ст.
- Поч. ХХ ст.
- 1900-і–1910-і рр.
- 1904–1914 рр.
- 1907–1910 рр.
- 1907 р.
- 1907–1909 рр.
- 1910-і–1920-і рр.
- 1-а третина ХХ ст.
- 1-а третина ХХ ст.
- 1-а третина ХХ ст.
- 1908–1910 рр.
- 1909–1911 рр.
- 1909 р.
- 1913 р.
- 1914 р.
- 1914 р.
- 1914 р.
- 1915 р.
- 1915 р.
- 1916 р.
- 1917 р.
- 1917 р.
- 1918–1919 рр.
- 1918 р.
- 1918 р.
- 1919 р.
- 1919 р.
- 1920-і рр.
- 1920 р.
- 1920-і рр.
-
1861 р.
Ліквідація кріпацтва на східноукраїнських землях
1859 р.
Східний Кавказ переходить у підпорядкування Росії
1859 р.
Теорія еволюції Чарльза Дарвіна (Вийшла друком праця Ч. Дарвіна «Походження видів»)
-
1861 р.
Виникнення громадських українських організацій у Києві, Харкові, Полтаві, Чернігові
1861 р.
Скасування кріпацтва в Росії
1861 р.
Об’єднання Італії.
Громадянська війна в США (1861–1865) за президентства А. Лінкольна
-
1861 р.
Завершення будівництва першої на території України залізниці Львів-Краків
Друга пол. ХІХ ст.
Реконструкція і розбудова великих міст під впливом індустріалізації і урбаністичних процесів: Париж (діяльність Ежена Османа), Відень, Лондон, Барселона.
Організація великих міжнародних виставок, які мали значний вплив на індустріальний розвиток і культурно-технологічний обмін, характерний для сучасної західної цивілізації
-
1863 р.
Циркуляр про обмеження видання книг і заборону викладання в школах українською мовою (Валуєвський указ)
1863 р.
Паризький салон відмовляється виставляти «Сніданок на траві» Е. Мане.
Перший «Салон відкинутих»
-
2-а пол. ХІХ ст.
Урізноманітнення жанрової структури малярства і чітке розмежування жанрів.
Протистояння академізму і реалізму.Розвиток побутового жанру живопису: сюжети українського життя у полотнах художників-вихідців з Росії – І. Соколова, Л. Жемчужникова, К. Трутовського. Їм властиве сентиментальне трактування соціальної тематики, документальний етнографізм, що стає підґрунтям явища «національного академізму».
Тематика народних обрядів і сільського життя: М. Пимоненко (1862–1912), Ф. Красицький (1873–1944), І. Макушенко (1867–1955).Пленеризм і вплив барбізонців у жанрових полотнах К. Костанді (1852–1921)
Сер. ХІХ ст.–1880-і рр.
Реалізм у європейському образотворчому мистецтві: Курбе, Констебл, Коро, Мілле
-
1865 р.
Створення рисувальної школи при Одеському товаристві образотворчих мистецтв
-
1866–1879 рр.
Перший період активного будівництва залізниць в Україні
1867–1918 рр.
Об’єднання Австрії і Угорщини в дуалістичну Австро-Угорську імперію, якою правила династія Габсбургів
-
1868 р.
Створення першого товариства «Просвіта» у Львові
1869 р.
Відкриття Суецького каналу
-
1860-і–1870-і рр.
Відкриття перших публічних бібліотек (Кам’янець-Подільський, Херсон)
1870-і рр.
Імпресіоністична революція в європейському мистецтві, пленерний живопис, нове трактування натури, світла, кольору (Клод Моне, Огюст Ренуар, Едгар Дега, Каміль Піссарро)
-
1860-і–1870-і рр.
Пізній класицизм у творчості скульпторів – вихідців з України П. Забіли (1830–1917), В. Бродського (1826–1904)
-
1860-і–1890-і рр.
Утвердження реалізму у станковій графіці та ремінісценції академізму в книжковій ілюстрації.
Мистецька і літературна творчість Т. Шевченка як джерело інспірацій художників-графіків: альбом офортів «Живописна Україна» (1861–1862) Л. Жемчужникова; ілюстрації до поем та серія рисунків, що зображають епізоди біографії Т. Шевченка, розвиток започаткованої ним соціальної тематики в гравюрі у роботах К. Трутовського; ілюстрації І. Їжакевича; офорти О. Сластіона до поеми «Гайдамаки» (1883–1886).
Пейзажі і сцени життя українських селян у станковій графіці Д. Безперчого (1825–1913)
-
1870-і рр.
Початок процесу індустріалізації
1870–1871 рр.
Франко-пруська війна, об’єднання Німеччини
-
Ост. третина ХІХ ст.
Історизм в українській архітектурі: розширення діапазону історичних стилізацій, помітне посилення декоративних тенденцій і, водночас, раціоналізм у функціональному вирішенні та розрахунку конструкцій. Споруди за проектами В. Городецького,Ф. Гонсіоровського, Ю. Захарієвича, О. Бекетова, О. Бернардацці, архітектурного бюро Ф. Фельнера і Г. Гельмера, бюро І. Левинського.
Вибір варіанту стилізації відповідно до типу будівлі: флорентійський ренесанс для спорудження банків, античні форми – для музеїв і бібліотек, середньовічні – для храмів, барокові – для театрів, псевдоренесанс і псевдоросійський стиль – для народних будинків (аудиторій) -
Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
Історизм в архітектурі громадських будівель: художньо-промислові музеї у Києві (В. Городецький, 1898–1904), Львові (Ю. Яновський, 1898–1904), декілька казино у Львові, міські театри (тепер театри опери та балету) у Львові (З. Горголевський, 1895–1900), Києві (В. Шретер, 1897–1901), Одесі (Ф. Фельнер і Г. Гельмер, 1884–1887), Галицький сейм у Львові (тепер університет ім. І.Франка, арх. Ю. Гохбергер, 1877–1881), біржа в Одесі (О. Бернардацці, 1894–1899), єврейська лікарня у Львові (І. Левинський, М. Мокловський, 1898–1903), ресторан Чирахова у Сімферополі (Б. Заїчковський, 1890-і)
-
Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
Історизм в архітектурі житлових будівель. Міські вілли й особняки у Києві, Львові, Одесі, Полтаві, Харкові: використання форм західноєвропейської, скандинавської, арабської, індійської архітектури, творче переосмислення традицій українського народного зодчества, що заклало підґрунтя для «українського національного стилю» (т. зв. «українського модерну»).
Спорудження міських і заміських палаців: львівські палаци Дідушицьких (1880, 1894), Потоцьких (1888–1890), Семенських-Левицьких (1893); палац Помера в Одесі (1893–1894); палацово-паркові ансамблі – княгині Щербатової в Немирові (1894–1917), Потоцьких в Антонінах на Хмельниччині (1897–1902), садиба у с. Верхівка на Вінничині (1890-і), палац в Чинадієво (1890–1895), палаци і резиденції в Криму – в Масандрі, Кореїзі, Коккозі
-
Ост. тр. ХІХ – поч. ХХ ст.
Розвиток історизму в сакральній архітектурі. Продовження тенденцій періоду романтизму: використання псевдовізантійського стилю для православних церков (Благовіщенський собор у Харкові 1888–1901 рр., Свято-Воскресенський собор у Рівному 1890–1895 рр., Володимирський собор у Києві 1862–1882 рр.), романо-готичних форм для католицьких храмів (костели у Рівному 1899 р., Миколаєві 1894–1896 рр., Києві 1899–1909 рр.).
Формування т. зв. «нагірнянського стилю» – комбінації пластичних елементів народного українського зодчества, візантійської і західноєвропейської архітектури (за проектами архітектора В. Нагірного у цей період було споруджено більше 100 церков у Західній Україні)
-
1872 р.
Початок організації в Україні щорічних виставок художників-передвижників
-
1874 р.
Відкриття музею художніх промислів у Львові
1874 р.
У критичній статті Л. Леруа з’являється термін «імпресіонізм»
-
1875 р.
Організація художником М. Мурашком міської рисувальної школи у Києві
-
1876 р.
Видання царем Емського акту, що забороняв видання та ввезення з-за кордону літератури українською мовою, заборона театральних вистав українською мовою
1876–1880-і рр.
О. Белл патентує телефон.
Формування нових естетичних цінностей, орієнтованих на повсякденність і декоративізм (ремесла, оздоблення інтер’єрів): рух «Мистецтва і ремесла» Вільяма Морріса. Зародження дизайну
-
1876 р.
Відкриття школи малюнка та моделювання у Львові
-
1877 р.
Відкриття Політехнічного інституту у Львові
1879 р.
Т. Едісон винайшов електричну лампу
-
1878–1879 рр.
Видання за ініціативою Івана Франка «Дрібної бібліотеки» у Львові (україномовні переклади світової літератури)
1878 р.
Утворення Болгарської держави
-
1880-і–1890-і рр.
Пошуки нового стилю і нової художньої мови у стінописі православних храмів і релігійному малярстві: спроби синтезу стилістики давньоруської фрески й ікони з формально-пластичними засадами живопису італійських майстрів. Ансамблі монументального стінопису київських храмів, виконані запрошеними з Росії митцями: розписи й ікони Кирилівської церкви М. Врубеля (1884), розписи Володимирського собору (1885-1896), виконані В. Васнецовим, М. Нестеровим, О. Сведомським, В. Котарбінським, А. Мамонтовим та ін..
1876 р.
Відбулась остання виставка імпресіоністів.
З’являється термін «неоімпресіонізм» -
1880-і–1890-і рр.
Новий етап розвитку українського пейзажного малярства: взаємодія національної традиції реалістичного пейзажу і сучасних європейських формально-стилістичних новацій.
Узагальнений епічний образ природи у монументальних краєвидах – вплив пленерного живопису барбізонців і ремінісценції академізму в роботах В. Орловського (1842–1914), вплив барбізонців та імпресіоністів у пейзажах І. Похитонова (1850–1923), фактурний пленерний живопис С. Васильківського (1854–1917).Харківська пейзажна школа: епічні пейзажі С. Васильківського; синтез пленеризму, імпресіоністичних тенденцій і стилістики модерну в пейзажах М. Ткаченка (1860-1916) і – з переважанням етюдної манери – у ранніх полотнах В. Кричевського (1873–1952); ліричні, камерні пейзажі з жанровими епізодами у пізніх роботах П. Левченка (1854–1917), М. Беркоса (1861–1919), великоформатні пейзажі з елементами натюрморту і побутового жанру М. Сергєєва (1855–1919).
Пейзажний жанр у творчості художників одеського осередку: К. Костанді (1852–1921), М. Кузнецов (1850–1929), К. Крижицький (1858–1911) та київського осередку: вплив імпресіонізму й декоративність у творах М. Бурачека (1871–1942), орнаменталізований декоративізм у міських краєвидах А. Маневича (1881–1942), фантазійні пейзажі К. Богаєвського (1872–1943)
-
1880-і–1900-і рр.
Монументально-декоративна скульптура львівського осередку: статуарна пластика італійського скульптора Л. Марконі (фігури на фасаді Політехнічного інституту, Палацу правосуддя, готелю «Жорж»), польських скульпторів Т. Ригера (алегоричні фігури фасаду Крайового галицького сейму – зараз університет ім. І. Франка) і А. Попеля (статуарна пластика в Палаці правосуддя і театрі опери та балету).
Творчість українського скульптора Г. Кузневича (1871–1948)
-
1880-і–1900-і рр.
Історичні та етнографічні мотиви, впливи народного мистецтва у станковій і книжковій графіці: поштові листівки-ілюстрації до українських народних пісень і дум В. Корнієнка, А. Ждахи, альбом «Из украинской старины» (1900 ) М. Самокиша і С. Васильківського
-
1880-і–1910-і рр.
Становлення національної школи пластики і впливи офіційного мистецтва в монументальній скульптурі.
Національна тематика у творах Л. Позена (1849–1921). Пам’ятники І. Котляревському 1896–1902 рр. і М. Гоголю (1913–1915) в Полтаві.
Риси академізму в скульптурі В. Беклемішева (1861–1920), утвердження реалізму в камерних портретах і монументально-декоративній пластиці Ф. Балавенського (1864–1943).
Історична тематика і пошуки національного образу у творчості М. Гаврилка (1882–1920).
Ранній етап творчості І. Кавалерідзе (1887–1978) -
1880 р.
Початок видання української газети «Діло» у Львові
1882 р.
Створення Празького університету
1880–1891 рр.
Нова хвиля імперіалістичних рухів
1884 р.
Берлінська конференція ініціює завоювання Африки
1885 р.
К. Бенц створив перший автомобіль з бензиновим двигуном
-
1889 р.
В Одесі за зразком Товариства пересувних виставок (передвижників) утворюється Товариство південноросійських художників
-
Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
Тематика міського життя у малярстві одеського осередку: Є Буковецький (1866–1948), П. Нілус (1869–1943) – жанрові полотна і портрети
-
1891 р.
Початок масової еміграції до Канади
1885 р.
Завоювання Центральної Азії Російською імперією
-
1892 р.
Заснування Наукового товариства ім. Шевченка у Львові
1891–1894 рр.
Альянс між Росією і Францією
1892 р.
Німецькі художники створюють Мюнхенський Сецесіон
-
1893 р.
Відкриття археологом В. Хвойкою Кирилівської палеолітичної стоянки
1895–1899 рр.
Винайдення рентген-випромінювання, початки кінематографії, радіо
-
1895 р.
Видання брошури Ю. Бачинського «Україна irredenta», де вперше було сформульовано тезу політичної незалежності українського народу, державної самостійності України
1894–1917 рр.
Правління Миколи ІІ – останнього царя Російської імперії
-
1895 р.
Відкриття музею етнографії у Львові
1890-і–1920-і рр.
Сецесія в архітектурі Угорщини
1895 р.
Г. Марконі винайшов бездротовий телеграф
-
1896 р.
Відкриття художньо-промислової школи ім. М. Гоголя в Миргороді
1896 р.
Проведення перших сучасних Олімпійських ігор в Афінах
-
1898 р.
Створення «Товариства для розвою руської штуки у Львові
Ост. третина ХІХ ст.
Формування стилістичного плюралізму в образотворчому європейському мистецтві (Сезанн, постімпресіоністи, пуантилісти, набіди, символісти). Скульптура Родена, Майоля, Клінгера
-
1890-і–1910-і рр.
Монументальні розписи громадських і культурних закладів у Західній Україні: стінопис плафона глядацької зали й алегоричні панно в інтер’єрі львівського театру опери та балету (С. Рейхан, Г. Семирадський, С. Качор-Батовський, З. Розвадовський);
розписи в інтер’єрі Музичного інституту ім. М. Лисенка у Львові (М. Сосенко) – звернення до традицій народного мистецтва і декоративізм модерну;
декоративно-сюжетні розписи Львівського політехнічного інституту – стилістика ренесансу, класицизму, поєднання натуралістичних і стилізованих форм, стінопис актової зали за ескізами Я. Матейка.
Розписи ансамблю Палацу митрополитів у Чернівцях (чеські художники К. Йобст, К. Свобода, українські Е. Бучевський, Є. Максимович).
Стінописи храмів Закарпаття: художники Ю. Віраг, Ф. Видра, Г. Рошкович (1854–1915), пізніше Й. Бокшай (1891–1975).
Нечисленні збережені пам’ятки стінопису західноукраїнських храмів, виконані Т. Копистинським, К. Устияновичем, М. Осінчуком, М. Федюком
-
1898 р.
Видання першого тому десятитомної «Історії України-Руси» М. Грушевського
1899 р.
Німецький імпресіоніст Макс Ліберман організовує Берлінський Сецесіон
-
Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
Період інтенсивної забудови міст, формування архітектурних ансамблів окремих вулиць, центральної частини та розвиток кварталів на околицях Києва, Харкова, Львова, Одеси, Полтави, Чернівців, Сум, Катеринослава (Дніпро).
Розширення типології громадських і житлових споруд (готелі, театри, музеї, банки, прибуткові будинки, госпіталі, бібліотеки, торгові палати, цирки, кінотеатри).
Розвиток архітектури промислових споруд
-
Кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
Еволюція історизму й еклектизм в українській архітектурі: 1) неоренесанс: одеська архітектурна школа (Ф. Гонсіоровський, О. Бернардацці, Г. Дмитренко), низка споруд в Києві за проектами архітекторів В. Рикова, О. Шілле, Г. Шлейфера, В. Ніколаєва; 2) неокласицизм: особливого поширення набув у 1910–1915 рр. (проекти київського архітектора П. Альошина, О. Бекетова і А. Горохова у Харкові, І. Багенського у Львові); 3) неоготика: костели у Києві, Львові; 4) неороманський стиль; 5) неомавританський стиль: палаци і резиденції Криму; 6) неоросійський: проекти російського архітектора О. Щусєва.
Перші зразки архітектури модерну в Києві (будинок арх. В. Городецького – «будинок з химерами» 1904 р., проекти Е. Брадтмана, О. Ледоховського), Одесі (арх. Л. Владек і Ф. Троупянський), Львові, Харкові (арх. О. Ржепішевський, А. Горохов), Вінниці (М. Ваксман, Г. Артинов).
Поява раціоналістичних тенденцій в архітектурі громадських споруд (проекти харківського арх. О. Гінзбурга)
-
1901 р.
Інтронізація Андрея Шептицького на митрополита Галицького
1900 р.
Перший літак (брати Райт), автомобілі Форда.
Е. Ж. Гімар створює перші рисунки в стилі ар нуво для французького метро.
У Відні була опублікована праця З. Фройда «Тлумачення сновидінь»
-
Поч. ХХ ст.
Живописне панно як одна з провідних форм мистецтва модерну (С. Васильківський, О. Новаківський, М. Жук та ін.)
-
1910-і рр.
Розвиток декоративної пластики – співпраця скульпторів і архітекторів. Діяльність скульптурно-оздоблювальної майстерні братів Саля у Києві (ансамблі, створені Е. Саля і архітектором В. Городецьким).
Статуарна і рельєфна скульптура в екстер’єрі та інтер’єрі театрів опери та балету в Одесі (арх. Ф. Фельнер, Г. Гельмер і скульптори Ф. Етель, Ф. Фрідль) і Львові (арх. З. Горголевський, скульптор П. Війтович), скульптури П. Війтовича для фасаду Головного залізничного вокзалу (1900–1904) і Музею художнього промислу у Львові
-
1900-і–1910-і рр.
Стилістика модерну в стінописі українських храмів: розписи церкви Всіх Святих над Економічною брамою Києво-Печерської лаври XVII ст., стінопис головного входу до лаври (І. Їжакевич, О. Судомора, Ф. Коновалюк та учні лаврської іконописної майстерні).
Тенденції візантинізму в модерні: мозаїки Троїцького собору Почаївської лаври (1906–1912) за ескізами М. Реріха і В. Щербакова, мозаїки Святопокровської церкви в с. Пархомівка на Київщині за ескізами М. Реріха (1903–1906)
-
Поч. ХХ ст.
Ранній етап творчості Михайла Бойчука (1882–1937): перебування в Парижі (1908–1911) і початок формування кола його учнів (М. Касперович, С. Налепинська-Бойчук, С. Бодуен-де-Куртене).
Формування оригінальної манери М. Бойчука: переосмислення традицій українського іконопису, мистецтва Візантії і європейського проторенесансу, народного примітиву
-
Поч. ХХ ст.
Зростання ролі монументального релігійного малярства, характерною ознакою якого був полістилізм: візантинізм в творчості М. Бойчука і М. Реріха, український варіант модерну (М. Сосенко, І. Їжакевич, П. Холодний), європейська сецесія (М. Максимович, М. Жук)
-
Поч. ХХ ст.
Формування національної школи скульптурної пластики, розвиток скульптури в контексті офіційного академічного класицизму і різних модерністських напрямів
-
Поч. ХХ ст.
Виокремлення декоративного мистецтва як особливої сфери професійної художньої діяльності. Звернення до естетики народного мистецтва Г. Собачко, П. Власенко, В. Довгошиї як джерела для пошуку авангардних мистецьких форм в роботах К. Малевича, О. Екстер, Н. Давидової (ідеї творення орнаменту, формування лексики супрематизму, нові принципи моделювання одягу і предметного середовища)
-
1900-і–1910-і рр.
Ідея формування національного стилю, захоплення етнографією і народною творчістю як важливими джерелами форм та образів для професійного мистецтва, синтез мистецтв в архітектурі і оформленні інтер’єрів.
Локальні варіанти «національного стилю»: Народний дім (1906), бурса Українського педагогічного товариства (1908, обидва – архітектурно-проектне бюро Івана Левинського), Музичний інститут ім. М. Лисенка (1913–1916 рр., арх. І. Левинський, О. Лушпинський, Т. Обмінський) у Львові; будинок губернського земства в Полтаві (1903–1907 рр., архітектор Василь Кричевський) – синтез архітектури, живопису, вітражів і орнаментики
-
1904–1914 рр.
Заснування Товариства прихильників української науки, літератури, і штуки у Львові, яке об’єднувало митців зі всієї України
-
1907–1910 рр.
«Столипінська реакція» – переслідування революційного та українського руху
1903 р.
Формування перших більшовицьких угруповань
1900-і–1920-і рр.
Стиль модерн у європейському мистецтві: ар нуво у Франції і Бельгії (Ван де Вельде, Орта, Гімар, Галлє, Лалік), сецесія в Австрії і Німеччині (Клімт, Гофман, Вагнер, фон Штук), стиль ліберті в Англії (Бердслі, Макінтош), каталанський модерн в Іспанії (Гауді), модерн в США (Саллівен, Тіффані)
-
1907 р.
Створення Українського наукового товариства у Києві
1905–1907 рр.
Революція в Росії
1904–1907 рр.
Утворення союзу Англії, Франції, Росії – Антанти
-
1907–1909 рр.
Видання «Словаря української мови» Б. Грінченка у Києві
1905–1916 рр.
Перші напрями і течії у ранньому авангардному мистецтві ХХ ст.:фовісти і експресіоністи (Матісс, Дерен, Ван Донген, Марке, Руо, Кірхнер, Хеккель, Кокошка, Шіле, Мунк)
-
1910-і–1920-і рр.
Пошуки національного стилю в книжковій і станковій графіці.
Графіка В. Кричевського: стилізація орнаментики і геральдичних композицій українських стародруків, оригінальний писаний шрифт і стилістика модерну й конструктивізму у книжкових обкладинках.
Графіка Г. Нарбута: творче переосмислення мистецтва українського бароко й ампіру («Українська абетка» 1917 р., оформлення київського журналу «Мистецтво» 1919 р.).
Рання графіка М. Бойчука: синтез візантійського мистецтва й української народної творчості, іконописна інтерпретація побутових сцен
-
1-а третина ХХ ст.
Європейські стильові течії й українське станкове малярство.
Реалізм: картини на історичну тематику, твори, що відображають фольклорно-обрядову сферу сільського життя – вплив барбізонців у роботах С. Васильківського (1854–1917) й імпресіонізму в полотнах М. Пимоненка (1862–1912).
Реалізм із впливами модерну, імпресіонізму: І. Труш, Я. Пстрак, О. Кульчицька, О. Курилас.
Імпресіонізм: П. Левченко (1856–1917), М. Ткаченко (1860–1916).
Постімпресіонізм і сецесія: О. Мурашко (1875–1919), А. Маневич (1881–1942), М. Бурачек (1871–1942), О. Новаківський, Г. Смольський.
Постімпресіонізм і неокласицизм: М. Водзіцька (1878–1966).
Модерн: В. Максимович (1894–1914), М. Жук (1883–1964), П. Холодний.
Академічний реалізм із впливами модерну, конструктивізму: Ф. Кричевський (1879–1947).
Символізм: В. Максимович, Ю. Михайлів (1885–1935).
Кубофутуризм і експресіонізм: О. Богомазов (1880–1930), О. Екстер (1882–1949), Д. Бурлюк (1882–1967).
Кубізм: із переходом до супрематизму у творчості К. Малевича (1879–1935), поєднаний з конструктивізмом у роботах О. Екстер (1882–1949) -
1-а третина ХХ ст.
Європейські стильові течії й українська книжкова і станкова графіка.
Модерн: К. Піскорський (1892–1922), І. Мозалевський, О. Судомора, М. Жук, О. Кульчицька.
Модерн і необароко: Г. Нарбут (1886–1920), В. Кричевський (1872–1952).
Конструктивізм: А. Петрицький (1895–1964).
Кубофутуризм і експресіонізм: О. Богомазов, О. Екстер, В. і Д. Бурлюк.
Кубізм: О. Архипенко (1887–1964) -
1-а третина ХХ ст.
Новаторські досягнення у сфері театрально-декоративного мистецтва (А. Петрицький, О. Хвостенко-Хвостов, О. Екстер, В. Меллер – конструктивізм)
-
1908–1910 рр.
Організація перших міжнародних художніх виставок в Києві й Одесі, на яких представляли сучасне європейське мистецтво
1907 р.
«Авіньйонські дівчата» Пікассо перший маніфест кубізму в авангарді початку ХХ ст. (Пікассо, Брак, Леже, Дюшан, Війон, Гріс, Делоне)
-
1909–1911 рр.
Створення мистецьких об’єднань – «Салони Іздебського» (Одеса), «Кільце» (Київ), «Сім плюс три» (Харків), «Артес» (Львів) – зорієнтованих на посилення зв’язків з авангардними течіями європейського мистецтва
-
1909 р.
Зйомки перших в Україні короткометражних ігрових кінофільмів
1908 р.
Теоретичні основи абстракціонізму (Кандінський, Ворінгер)
1909 р.
Ж. Брак і П. Пікассо створили перші твори «аналітичного кубізму»
-
1913 р.
Всеросійська сільськогосподарська, промислова та художня виставка в Києві
1912–1913 рр.
Балканські війни
1910 р.
«Маніфест художників-футуристів» (Боччоні, Карла, Балла, Северіні). В. Кандинський створює свої перші абстракції
1911 р.
В. Кандинський пише працю «Про духовне в мистецтві» й засновує групу «Синій вершник».
Картина П. Пікассо «Гітара» – перша скульптура, складена з різнорідних елементів -
1914 р.
Створення українськими партіями Галичини Головної української ради у Львові
1914–1918 рр.
Перша світова війна
-
1914 р.
Постанова Головної української ради про створення Українських січових стрільців
-
1914 р.
Художнє об’єднання «Кольцо» у Києві (О. Богомазов, О. Екстер, Е. Васильєва та ін.)
-
1915 р.
Масові арешти російською владою українських політичних, громадських, культурних діячів Східної Галичини
-
1915 р.
Створення «Товариства українських артистів під орудою І. Мар’яненка» за участю М. Заньковецької та П. Саксаганського
-
1916 р.
Л. Курбас організовує «Молодий театр» у Києві
1916 р.
Зародження руху дадаїстів (Дюшан, Арп, Пікабіа, Швіттерс, Ернст)
-
1917 р.
Революція, ліквідація органів царської влади в Україні. Утворення Центральної ради у Києві – представницького органу українських громадських організацій (голова – М. Грушевський, заступники – Д. Антонович, Д. Дорошенко, Ф. Крижанівський). Відновлення української державності, створення Української Народної Республіки (УНР)
1917 р.
Більшовицька революція в Росії (Ленін)
-
1917 р.
Створено Українську академію мистецтв у Києві (1922 р. реорганізована у Інститут пластичних мистецтв, а з 1924 – в Київський художній інститут)
1917 р.
Неопластицизм Піта Мондріана і Тео ван Дусбурга – завершення першого етапу абстракціонізму
-
1918–1919 рр.
Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР). Окупація західних територій Польщею (до 1939), Румунією (до 1940), Чехословаччиною (до 1939)
1918 р.
Розпад Австро-Угорської імперії, утворення незалежних Польщі і Чехословаччини, розширення румунських територій
1918 р.
Розпад Османської імперії
-
1918 р.
Заснування Української академії наук (очолив В. Вернадський)
-
1918 р.
Початок військової агресії радянських військ проти України
-
1919 р.
Створення Державного музею західного і східного мистецтва в Одесі
1919 р.
Заснування Баухаузу в Веймарі (Вальтер Гропіус)
-
1919 р.
Організація Вільних художніх майстерень на базі художніх училищ у Харкові й Одесі (з 1928 перейменовані в художні інститути)
-
1920-і рр.
Організація художніх об’єднань на Сході України: «Пролетарська культура» (1919), «Творчество труда» (1919), Асоціація художників червоної України (1926–1930), Асоціація революційного мистецтва України (1925–1932)
-
1920-і рр.
Створення Лесем Курбасом Київського драматичного театру, заснування пересувного Драматичного театру ім. І. Франка у Вінниці
1919–1920 рр.
Мирні переговори в Парижі
-
1920-і рр.
Виникла і розвинулась мережа державних середніх художніх навчальних закладів-профтехшкіл у Києві, Харкові, Одесі, Луганську, Дніпрі, а також вищої та середньої художньо-промислової освіти: Миргородський та Межигірський художньо-керамічні технікуми, художньо-промислові школи в Кам’янці-Подільському, Умані, Опішному, Глинську, навчально-виробничі майстерні в Кролевці, Дехтярях, Решетилівці